SP: Aanschaf 3 dienstauto’s onnodig, verkwistend en vervuilend

26 januari 2021

SP: Aanschaf 3 dienstauto’s onnodig, verkwistend en vervuilend

Foto: SP Weert / www.weert.sp.nl

De Provincie wil drie nieuwe elektrische dienstauto’s. De keuze is gevallen op 3 Audi E-trons, SUV’s voor gezamenlijk 250.000 euro. Onnodig, verkwistend en vervuilend, vindt de SP. De fractie dienst daarom in de Statenvergadering van 27 januari een amendement in om de aanschaf te beperken tot 2.

SP-Statenlid Michel Eggermont: “De keuze zou zijn omdat er een bereik is van 400 km. Dat lijkt ons niet echt nodig, waar gaan onze Gedeputeerden heen dan? Een keer naar Den Haag, verder in de provincie en wellicht eens naar een buurprovincie. Daar lijkt ons geen 400 kilometer voor nodig. Naar Den Haag zou de trein wel eens een eenvoudiger alternatief kunnen zijn. De Tweede Kamer ligt vlak bij het station tenslotte.”

De SP vindt dat twee auto’s voldoende zijn. In voorkomende gevallen kan ook gebruik worden gemaakt van een taxi. Eggermont: “Mocht dat na een jaar toch te lastig of te onhandig blijken kan er alsnog een auto worden aangeschaft. Dat is ook praktischer voor de toekomst, je hoeft ze dan ook niet alle drie tegelijk te vervangen.”

Dat elektrische auto’s zo geweldig schoon zijn is ook niet echt waar. Voor de batterij alleen al zijn veel grondstoffen nodig die ook vaak met kinderarbeid moeten worden gewonnen. Daarnaast produceren deze grotere zware auto’s meer fijnstof dan vergelijkbare auto’s met een brandstofmotor, want door het gewicht slijten de banden sneller.

De SP en dienstauto’s: het wordt nooit echt een hechte vriendschap. Zie hier en hier.

Reacties

Geef ze een vouwfiets, regenjas, en treinkaartje Dan kunnen we extra buurtbussen laten rijden.