Dienstautodiscussie: Hollywood op Rijnsweerd?

11 april 2016

Dienstautodiscussie: Hollywood op Rijnsweerd?

Ze moeten representatief zijn en een ‘grote uitstraling’ hebben, de nieuwe dienstauto’s van Gedeputeerde Staten, vinden Gedeputeerde Staten. En dus koos dit college van GroenLinks-D66-CDA en VVD voor drie Volvo’s van € 70.000, exclusief BTW. SP-fractievoorzitter Ad Meijer vindt dit zwaar buiten proportie en stelt de kwestie aan de orde in Provinciale Staten.

Meijer: “Bij de selectie is uitsluitend gekeken naar de hogere prijsklasse en zijn er naast de Volvo slechts proefritten gemaakt in een Audi en een BMW. Waar worden die auto’s voor gebruikt? Korte ritten en een enkele keer naar Brussel. Daar heb je niet van die kakineuze bakken voor nodig en kan je prima toe met een goede middenklasser. Gewoon niet passend in deze tijd. De Provincie Utrecht had nu de kans om het gebruikelijke beeld te doorbreken, maar heeft die niet gepakt.”

Dat het ook anders kan bewijst de gemeente Assen, waar het college gebruik maakt van wagens van de helft van de prijs. Meijer: “Zo kan het dus ook. Bestuurders zijn geen Hollywoodsterren.”