h

Rijnenburg: groene woontoekomst of koortsdroom?

30 mei 2025

Rijnenburg: groene woontoekomst of koortsdroom?

Op woensdag 28 mei maakte een flinke delegatie van Statenleden, commissieleden, raadsleden, bestuurders en mensen van het Waterschap een fietstocht door Groot Merwede (Merwedekanaalzone, A12-zone) en Rijnenburg. Ze werden onderweg bijgepraat over de status van de plannen voor grootschalige woningbouw, de bijbehorende infrastructuur en energieopwekking. SP-commissielid Tim Schipper fietste mee en hield grote twijfels over de realiteitszin, met name over Rijnenburg.

20.000-25.000 woningen in hoge dichtheden, veel groen en een miljardenkostende tramlijn. Naast de hoogst noodzakelijke waterberging in dit laaggelegen gebied. Dat is wat de betrokken bestuurders van Rijk, Provincie, gemeenten en het Waterschap in 2024 lieten optekenen in het zogeheten ‘Akkoord van Rijnenburg’. Start bouw vooralsnog voorzien in 2035. En dat allemaal naast de bouw van windmolens in die polder en Reijerskop.

Schipper: “Er zit een rare cirkelredenering in: voor de woningen hebben we de tramlijn nodig, en voor de tramlijn hebben we de woningen nodig. Als je ziet wat er allemaal voor nodig is om dat voor elkaar te krijgen, dan voel je op je klompen aan dat het zwaar de vertraging in gaat en dat de kosten uit de hand gaan gieren. We hebben nou niet bepaald een lekker ‘track record’ als het gaat om de bouw van een tramlijn en deze lijn zou dan ook nog deels ondergronds moeten worden aangelegd vanaf Utrecht Centraal en bij de barrières op het tracé.”

Voorlopig is er pas net gestart met de grondwerkzaamheden in deelgebied 5 van de Merwedekanaalzone (tussen de Koningin Wilhelminalaan en Beneluxlaan). Dan gaat ook het gebied tussen Beneluxlaan en de A12 nog op de schop (deelgebied 6) en moet er een andere plek gevonden worden voor de bedrijven die nu nog gevestigd zijn net ten zuiden van de A12, om ruimte te maken voor de tram en woningbouw.

Schipper: “Eén van die bedrijven is een olieoverslag met een grote milieucontour, zoals dat heet. Vind daar maar eens een alternatieve plek voor. Dat die er eigenlijk niet is werd ook toegegeven door mensen van het projectteam. Ook de pas aangelegde tram- en busremise zou daar weer moeten verdwijnen. Heel veel partijen moeten heel veel vergaderen en samen de enorme zak poen op tafel leggen. En op dat laatste is echt nog geen zicht.”

Foto: Tim Schipper

Er wordt al jaren gediscussieerd over de toekomst van Rijnenburg en de A12-zone en dat zal nog wel even voortgaan, verwacht Schipper.

“Mijn eerst debat over Rijnenburg in de gemeenteraad van Utrecht was in 2008. We zijn nu bijna 20 jaar verder en bijna 30 als begonnen zou worden met de bouw. Alle infra moet er dan al liggen. Gaat nooit lukken, verwacht ik. Intussen zwemmen we wel steeds verder de fuik in. Wat mij betreft moet de stad Utrecht eerst maar eens die duizenden woningen bouwen in de Merwedekanaalzone en dan zien of Rijnenburg nog haalbaar, betaalbaar en wenselijk is. Er zijn ook grenzen aan de groei van de stad. Het is er prachtig nu, heb ik tijdens de fietstocht weer mogen ervaren. Houd een plan B achter de hand, namelijk het behoud van de groene polder. Dan hoeft ook die hele tramlijn er niet te komen.”

Reactie toevoegen

U bent hier