SP pleit voor afschaffen dienstauto’s

4 mei 2013

SP pleit voor afschaffen dienstauto’s

De SP in de provincie Utrecht ergert zich aan de berichtgeving over de extra reiskosten van het college van Gedeputeerde Staten. De Telegraaf meldt dat het college in de afgelopen twee jaar ruim €30.000 heeft uitgegeven aan taxikosten, bovenop de kosten die al worden uitgegeven voor de drie dienstauto’s. De SP pleit ervoor om het voorbeeld van de provincie Zuid Holland te volgen en de dienstauto’s af te schaffen.

Fractievoorzitter Anne-Marie Mineur is geërgerd over de hoge reiskosten van het college. “Het onderwerp blijft terugkomen. In 2012 hebben we de idiote regeling teruggedraaid dat privéreizen ook vergoed werden. Maar als we nu spreken over €30.000 bovenop het gebruik van de dienstauto’s, dan moeten we ons toch nog eens achter de oren krabben. Wij stellen voor om het voorbeeld van Zuid Holland te volgen, en de dienstauto’s helemaal af te schaffen.”

Mineur heeft navraag gedaan naar de ervaringen in Zuid Holland, en die zijn heel positief. Mineur: “De provincie heeft een aanbesteding gedaan met kwaliteitseisen over het gebruik van auto’s die rijden op aardgas, en de opleidingseisen van de chauffeurs. Een vaste groep zzp’ers wordt ingeroosterd in overeenstemming met de agenda’s. Daarnaast rijden de taxichauffeurs hun normale ritten. Niet alleen bevalt de nieuwe regeling prima, de gedeputeerden reizen ook nog eens veel voordeliger.”

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld over de reiskosten.