MOA failliet, half miljoen Provincie door het putje

17 augustus 2018

MOA failliet, half miljoen Provincie door het putje

Foto: SP / Google maps

“Niet doen”, was de duidelijke boodschap van de SP in de gemeenteraden van Utrecht en Amersfoort, bij de presentatie van de plannen van Museum Oud Amelisweerd (MOA) in 2012. Een begroting die met plakband aan elkaar hing, in combinatie met grenzeloos optimisme over de bezoekerscijfers. Diverse prominenten uit de museumwereld waren het met ons eens.

“Niet doen”, was de duidelijke boodschap van de Statenfractie van de SP, toen in 2015 gedeputeerde Pennarts besloot MOA een lening te verschaffen van 1,6 ton. Niet voor niets had de voltallige raad van Amersfoort geweigerd subsidiebedragen vervroegd uit te betalen, juist vanwege de penibele financiële situatie van MOA. De SP kreeg van geen enkele partij steun voor de motie die het besluit van Pennarts terug zou draaien.

Gisteren werd bekend dat MOA failliet is verklaard, op eigen verzoek. In juli liet de bestuursvoorzitter al weten dat het mis ging. “Er is een structureel tekort van een ton, dat al vanaf het begin in de begroting zit”, liet hij optekenen in het AD. Goh!

Naast de lening van 1,6 ton heeft de Provincie ruim 3 ton bijgedragen aan de verbouwing van het museum. Dat half miljoen is met het faillissement van MOA dus door het putje, nog even afgezien van wat Amersfoort en Utrecht kwijt zijn. De SP neemt het de gedeputeerde zeer kwalijk dat ze steeds maar weer en op drijfzand gebaseerd gemeenschapsgeld in dit kansloze project is blijven steken. Ze mag uitleggen wat er – binnen haar eigen begroting – moet sneuvelen als gevolg van dit fiasco.

Lees onze eerdere bercihten over MOA hier en hier.

Toch gelijk gekregen, Truke.
Benieuwd hoe het verder gaat.
Groetjes, Gerard.