Duidelijkheid nodig over subsidies aan culturele instellingen in nood

18 mei 2016

Duidelijkheid nodig over subsidies aan culturele instellingen in nood

Komen de restauratie en exploitatie van de eeuwenoude kelders onder het Domplein en TivoliVredenburg  in de stad Utrecht nu wel of niet in aanmerking voor een ‘reddende’ subsidie van de provincie? De SP heeft de Gedeputeerde Pennaerts van Cultuur hierover schriftelijke vragen gesteld. Wat zijn de criteria die het college op dit moment hanteert?

Vanaf 2012 zijn de cultuuruitgaven van de provincie ongeveer gehalveerd. Er wordt vooral nog ingezet op behoud van het historisch erfgoed, cultuureducatie basisonderwijs, bibliotheken en het ondersteunen van een aantal festivals die de provincie Utrecht landelijk en internationaal op de kaart zouden zetten. Dat de SP andere plannen had is te lezen in onze tegenbegroting in 2011.

SP-Statenlid Truke Noordenbos: "Sinds die tijd zien we met enige regelmaat dat het college toch de knip trekt om noodlijdende culturele instellingen te helpen het hoofd boven water te houden, met als meest recente voorbeelden het Museum Oud Amelisweerd (MOA) en Stichting Kasteel Amerongen (SKA). In 2012 speelde de Provincie een rol in het overeind houden van De Utrechtse Spelen (DUS)."

Uit mediaberichten de afgelopen week bleek dat nu wederom twee culturele uitroeptekens in de Provincie in financiële nood verkeren, te weten DomUnder en TivoliVredenburg, beide in de gemeente Utrecht.

Noordenbos: "Tenzij we iets hebben gemist, hebben we het college hierover nog niet gehoord, maar gezien het recente verleden zouden we ons kunnen voorstellen dat het college eveneens begaan is met het lot van deze instellingen. Temeer daar de Provincie in het iets verdere verleden ook subsidie heeft verschaft aan TivoliVredenburg en DomUnder. Het is voor ons als Statenleden volstrekt onduidelijk wanneer er wel en wanneer er niet gesubsidieerd wordt."

Lees hier de vragen van de SP.