Verweliusterriein: Gedeputeerde Staten akkoord met doden vleermuizen, dassen en ringslangen?

31 maart 2022

De gemeenteraad van De Bilt stemde op 27 januari 2022 het gewraakte bouwplan op het Verweliusterrein van tafel en op 17 maart verleent de Provincie Utrecht vervolgens alsnog een ontheffing aan Verwelius op de Wet Natuurbescherming (WNb)? Met de ontheffing mag Verwelius de biotoop van de dwergvleermuis, de das en de ringslang vernielen en de dieren doden. Van de pot gerukt, zou je zeggen.

En dat vindt de SP-Statenfractie ook. Zeker gezien het feit dat de tegenstanders van het plan bij de raadsverkiezingen in De Bilt drie zetels wonnen en de voorstanders er dus drie inleverden. De kans dat het plan ooit alsnog doorgaat is dus een stuk kleiner geworden.

Wat bezielt de Provincie toch in deze kwestie? Namens de SP diende Michel Eggermont schriftelijke vragen in.

Relevante, kritische vragen van Michel E.!!
Ik ben benieuwd naar antwoorden van GS...

Vriendelijke groet,
Wigle Braaksma