Gedonder over de OV-concessie

4 oktober 2024

Gedonder over de OV-concessie

Eerder dit jaar zijn de concessies voor het Openbaar Vervoer in de provincie Utrecht vergund. Keolis (Syntus) blijft het oostelijk en westelijk deel van de provincie bedienen; Transdev neemt de hoofdstad en omgeving voor haar rekening. Eind goed, al goed? Allesbehalve...

De huidige aanbieder Qbuzz vecht de toekenning van de concessie aan Transdev aan. Daarmee komt de gunning op losse schroeven te staan. Formeel betwijfelt Qbuzz dat het winnende bod van Transdev, om met de ingang van de concessie op 14 december 2025 op 'zero emissie' te zitten, haalbaar is. Maar voor de SP heeft het alle schijn van ordinaire kift.

"Weer zien we dat aanbesteding rotzooi oplevert," aldus fractievoorzitter Jan Breur. "Eerder zagen we dat in gunning in Friesland is aangevochten. En in Zeeland hadden er überhaupt geen vervoerders ingetekend op de aanbesteding, waarmee het OV-aanbod in de provincie gewoon in gevaar kwam."

Dankzij een motie die de SP afgelopen zomer heeft ingediend, heeft de provincie Utrecht de mogelijkheid om Openbaar Vervoer niet meer aan te besteden, maar in eigen hand te nemen. "Wat ons betreft maakt Utrecht ook daadwerkelijk gebruik van die mogelijkheid," zegt Breur. "Het OV is te waardevol om aan de grillen van de markt over te laten. Wat wij willen is betrouwbaar, betaalbaar en goed dekkend Openbaar Vervoer; geen kijvende bedrijven die elkaar de concessie misgunnen."

Zie ook: Op naar een publiek OV (https://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2024/06/op-naar-een-publiek-ov)