Opinie: juist nu investeren in sterk openbaar vervoer

19 oktober 2020

Opinie: juist nu investeren in sterk openbaar vervoer

Met ontsteltenis hebben wij deze week en vorige week uit de media vernomen dat het openbaar vervoer wordt ‘afgeschaald’, een ambtenarenterm voor ‘om zeep geholpen’. Het Provinciebestuur wil voor dat het busvervoer in de provincie verminderen door te schrappen in lijnen en dienstregelingen. Daarnaast wordt overwogen de concessie met de huidige commerciële vervoerders te verlengen. Tot slot, als klap op de vuurpijl, kwam uit Den Haag het onzalige idee de intercity Amersfoort-Amsterdam op te heffen. Onbegrijpelijk en onzinnig. De SP wil dat de Provincie het busvervoer minimaal op peil houdt en weer in eigen handen neemt. En dat kan.

De inkt van de 'actieprogramma's' binnenstedelijk bouwen, kaders en versnelling woningbouw is nog niet droog en dan komen ze hiermee. Enerzijds een schaalsprong in het openbaar vervoer bepleiten en anderzijds nu zwaar bezuinigen. Zowel in Utrecht als Amersfoort worden vele nieuwe woningen gebouwd, liefst zoveel mogelijk bij OV-knooppunten. Nu op voorhand wordt het OV de das omgedaan, zonder de reizigers te consulteren. Wat je eenmaal kwijt bent, krijg je niet snel meer terug. Chauffeurs weg, materiaal weg.

Als dit wordt doorgezet moeten er straks per bus meer mensen gaan reizen en dat in deze COVID-19 pandemie. Lak aan de reizigers en de chauffeurs. Tijdens de eerste golf waren onze buschauffeurs, machinisten en conducteurs helden, cruciaal om ons land en onze economie op gang te houden. Nu laten we deze helden keihard vallen.

Utrecht is de kleinste provincie van Nederland, maar door de ligging ook de drukste provincie met lokaal en doorkruisend verkeer. Het is dus van het allergrootste belang dat het OV netwerk sterk blijft. Als dat betekent dat er half lege bussen rijden dan is dat zo. Een tijdelijke realiteit.

Wij sluiten toch ook geen wegen af als daar maar een paar auto’s per dag over gaan? Ook die slecht gebruikte wegen moeten worden onderhouden, bermen gemaaid en dergelijke.

Als we de redenatie van het Provinciebestuur over het OV doortrekken, dan kunnen we de rondweg oost om Veenendaal ook wel schrappen. De mensen werken immers meest thuis. Mogelijk blijft dat ook zo. Zo zijn er wel meer wegen te benoemen die de urgentie – misschien wel definitief - zijn verloren.

Voor tal van zaken trekt de provincie de buidel, maar bij het OV gaat het er blijkbaar alleen om de winst van de Franse en Italiaanse aandeelhouders veilig te stellen. Voor diverse concessies in Nederland zijn geen inschrijvingen te vinden (onder andere de Valleilijn en Brabant-West). Bedrijven willen alleen nog inschrijven als er winst gemaakt kan worden. Het openbaar vervoer is geen verdienmodel, het is een Nutsvoorziening. Marktwerking in het OV is failliet.

Als er ooit een moment is geweest om het OV in eigen beheer te nemen is het nu wel, met eenmalig geld uit het weerstandsvermogen van de provincie en structureel geld door een kleine verhoging van de opcenten Motorrijtuigenbelasting. Dit alles om de hoognodige woningbouw te kunnen realiseren, de doorstroming in onze provincie te behouden, betaalbaar vervoer voor heel veel mensen te regelen daarmee bij te dragen aan het klimaat.

Om met de minister-president te spreken: neem uw verantwoordelijkheid als het er op aan komt, dat is nu.

Andrea Poppe
Fractievoorzitter SP

Lees hier de schriftelijke vragen die de SP heeft ingediend.