Stop de verhuurderheffing!

26 september 2019

Stop de verhuurderheffing!

Door de verhuurderheffing moeten de woningbouwcorporaties ieder jaar enkele maanden huurinkomsten in de kas van Rutte III storten. Geld dat ze keihard nodig hebben voor de bouw en verduurzaming van sociale huurwoningen en om de huren te matigen. Spookrijderij van het zuiverste water van het kabinet, want er is een schreeuwend tekort aan sociale huur. Het begrotingstekort van het Rijk, wat als argument werd gebruikt voor het instellen van de heffing, bestaat niet meer. Kappen ermee dus, vond en vindt de SP. En met succes.

In de vergadering van 25 september namen Provinciale Staten de SP-motie ‘Stop de Verhuurderheffing’ aan, met steun van 50+, GroenLinks, CDA, PvdA, PvdD, ChristenUnie, DENK en PVV. Gedeputeerde van Muilekom (PvdA) moet nu aan de slag om ze in Den Haag op andere gedachten te brengen.

Indiener van de motie, SP-Statenlid Michel Eggermont, is uiteraard zeer tevreden. “Het verzet groeit. De woningbouwcorporaties, de Woonbond en minimaal twee regeringspartijen (CDA en ChristenUnie) willen ervan af. Het is goed dat zoveel mogelijk Provinciale Staten en gemeenteraden zich uitspreken tegen de heffing. Het gaat om geld van huurders. Dat moet dan ook  ten goede komen aan de huurders: meer sociale huurwoningen, energiezuinige sociale huurwoningen, echt betaalbare huren.”

In Amsterdam is SP-wethouder Laurens Ivens een petitie begonnen tegen de verhuurderheffing. Tekenen kan hier.