SP in de bres voor cliënten Regiotaxi Eemland

24 juni 2019

SP in de bres voor cliënten Regiotaxi Eemland

De Utrechtse Statenfractie van de SP springt in de bres voor de werknemers van de sociale werkvoorziening in Amersfoort en omstreken. Uit een brandbrief van de Ondernemingsraad blijkt dat dat de kwaliteit van het regiotaxivervoer van en naar de werkplek ver onder de maat is. De SP is het spuugzat dat steeds maar weer dezelfde problemen opduiken bij de regiotaxi, waarbij de mensen die ervan afhankelijk zijn consequent aan het kortste eind trekken. In navolging van de Amersfoortse raadsfractie stelt SP-Statenlid Michel Eggermont vragen aan het Provinciebestuur.

Eggermont: “Het is een zooitje en dat duurt blijkbaar al twee jaar. Taxi’s die niet komen, te vroeg komen en alweer zijn vertrokken als de mensen wel zover zijn. Hoge ritprijzen vragen en mensen laten staan die dat niet kunnen betalen, terwijl ze dat helemaal niet hoeven betalen. Al in mei 2018 is dit alles door de directie van de Werkvoorziening aangekaart bij de vervoerder, maar dat leidt blijkbaar tot niets.”

De Provincie Utrecht is eindverantwoordelijk voor het regiotaxivervoer. De SP wil dat het Provinciebestuur actie onderneemt om ervoor te zorgen dat de kwaliteit ervan op zo kort mogelijke termijn op orde komt.

“De Werkvoorziening is van groot maatschappelijk belang voor de mensen die er werken. Het geeft inhoud en zingeving aan de dag en is een belangrijk bestanddeel van hun sociale leven. Er zijn ook afspraken gemaakt met de vervoerder. Die moeten gewoon worden nagekomen. Als dat allemaal niet lukt, gaan we wat ons betreft terug naar het wegbezuinigde groepsvervoer.”, aldus Eggermont.

Lees hier Michels vragen.