SP is klaar met falend Provinciebestuur

28 november 2018

SP is klaar met falend Provinciebestuur

De Utrechtse Statenfractie van de SP is geschokt door de keiharde conclusies van de Rekenkamer over de rol van de Provincie bij de verkoop van een aantal kavels aan de Dolderseweg in Huis ter Heide. Na het echec met de Uithoflijn blijkt ook uit dit rapport wederom dat het Provinciebestuur (VVD-D66-CDA-GroenLinks) geen enkele grip heeft op de eigen organisatie, een loopje neemt met de afspraken rond integriteit en geen oog heeft voor het eigen falen. De SP is er wel klaar mee.

De conclusies van de Rekenkamer zijn niet mals. Onprofessioneel handelen bij de organisatie van de verkoop, onzorgvuldigheid bij de selectie van de makelaar, geen controle op de integriteit van de ingehuurde medewerkers voor het project, onduidelijke en wisselende verantwoordelijkheden, ongelijke behandeling van de potentiële kopers, geen zelfreflectie bij de gedane onderzoeken achteraf.

SP-fractievoorzitter Andrea Poppe: “De parallel met de Uithoflijn is onmiskenbaar. Het Provinciebestuur is een rommeltje en we zien geen enkele inzet aan die kant om dat te verbeteren. Dit college loopt echt op zijn laatste benen.“

Het gaat er de SP-fractie uitdrukkelijk niet om dat de belangen van de ene miljonair nu geschonden zijn ten opzichte van de andere projectontwikkelaar, aldus Poppe: “Dit college is gewoon niet in staat de belangen van alle inwoners van de Provincie te dienen. Ook als het gaat om goed openbaar vervoer, betaalbaar wonen en  werkgelegenheid voor mensen uit alle lagen van de bevolking geven ze niet thuis. Gelukkig komen er verkiezingen aan, maar of we tot die tijd moeten wachten zal blijken tijdens de komende debatten. Wij zijn er in ieder geval wel klaar mee.”