SP verrast, maar niet verbaasd over aftreden Gedeputeerde Verbeek

9 februari 2018

SP verrast, maar niet verbaasd over aftreden Gedeputeerde Verbeek

Op 9 februari werd bekend dat VVD-Gedeputeerde Jacqueline Verbeek aftreedt, vanwege de conclusies uit het vorige week openbaar gemaakte auditrapport over de organisatie rond de Uithoflijn. De Utrechtse Statenfractie van de SP is verrast, maar niet verbaasd over dit besluit.

SP-fractievoorzitter Andrea Poppe: ” Op meerdere plekken zijn fouten gemaakt, maar als je na eerdere aanbevelingen twee jaar later dergelijke conclusies aan de broek krijgt als in dit auditrapport, dan hadden wij toch serieuze twijfels of Verbeek wel capabel was voor deze klus. We hadden de gedeputeerde gerust de kans willen geven het tegendeel te bewijzen in het debat maandag en we gingen er ook vanuit dat ze dat zou proberen, maar blijkbaar is ze zelf tot een vergelijkbaar oordeel gekomen als wij.”

De SP-fractie heeft vaker in de clinch gelegen met Verbeek, vooral op het gebied van openbaar vervoer, maar dat niet alleen.

Poppe: “De Gedeputeerde en de SP stonden vaak diametraal tegenover elkaar als het gaat om de portefeuille Mobiliteit. Het openbaar vervoer is uitgekleed. Ze wilde zelfs niet nadenken over extra geld en kon - ook op herhaaldelijke navraag - geen enkel helder inzicht verschaffen in de enorme bedragen die er omgaan in haar portefeuille. En niet te vergeten: de Regiotaxi is onder haar verantwoordelijkheid een regelrechte ramp geworden. We hopen in ieder geval dat er snel een kundige vervanger komt, want er moet tempo gemaakt worden met die tram.”

Op 23 januari stelde de SP al vragen over de geheimhouding van het auditrapport.

Door een amendement van de SP-gemeenteraadsfractie Utrecht werd het rapport openbaar.