Vragen SP over geheimhouding audit Uithoflijn

23 januari 2018

Vragen SP over geheimhouding audit Uithoflijn

De Utrechtse Statenfractie van de SP heeft in de commissie Bestuur, Europa en Middelen (BEM) vragen gesteld aan het Provinciebestuur over de geheimhouding van een auditrapport over de Uithoflijn. Naar aanleiding van het antwoord van Gedeputeerde Verbeek stelt de SP nu schriftelijke vervolgvragen.

In november 2017 brachten Deloitte en Horvath & Partners een opvolgaudit uit over de Uithoflijn. Daarop wordt door het Provinciebestuur geheimhouding opgelegd. In de commissie BEM gaf de Gedeputeerde als reden dat ook de gemeente Utrecht het rapport geheim houdt.

SP-Statenlid Menno Boer daarover: "Sinds wanneer is dat een reden tot geheimhouding? De Provinciewet, maar ook het eigen protocol van de Staten geven duidelijke regels over wanneer iets geheim kan zijn en daarbij hoort niet 'omdat de buurvrouw dat ook doet'. Bovendien roept het de vraag op wat er zo erg is in het rapport dat de buitenwereld het niet mag weten. Het gaat tenslotte niet om een paar dubbeltjes."

De SP wil de vragen beantwoord zien voor de Statenvergadering van
5 februari, zodat een en ander betrokken kan worden bij het debat over het extra krediet.

Lees hier de vragen van Menno.

Goed politiek werk!
Maar waar kan ik zelf het rapport vinden en lezen?

Zie de vraag van Jan Looise. Ook omdat Trouw vandaag schrijft dat niemand meer snapt waarom de tram zo lang duurt. Dat was toch wel duidelijk: ' vergeten ' dat de trams voor onderhoud wel eens naar de remise moeten en dat ze dus voorbij CS moeten kunnen rijden. Dat kan pas in 2020 (hopelijk!) en dat was al lang bekend. Gedeputeerde had gewoon af en toe bij dat station moeten kijken en dan meteen kunnen begrijpen dat hier een probleempje lag/ligt. Tot zover wat ik uit de media heb begrepen. Jammer dat Verbeek geen verantwoording wilde afleggen dus des te belangrijker dat iedereen het rapport kan lezen.
Jan