Werkverdringing bij Syntus onacceptabel

28 december 2016

Werkverdringing bij Syntus onacceptabel

In navolging van de SP-fractie Amersfoort heeft SP-Statenlid Gerard Bosman schriftelijke vragen gesteld over een groep chauffeurs die als gevolg van de overname van het busvervoer door Syntus hun baan dreigen te verliezen.

Afspraak bij OV aanbestedingen is dat de nieuwe vervoerder de chauffeurs van de oude vervoerder overneemt. Connexxion, de oude vervoerder, had echter ook een groep chauffeurs in dienst die op ‘klein OV’ reden, zoals bijvoorbeeld buurtbussen. Syntus zet vrijwilligers in op dit soort lijnen, waardoor er voor deze groep geen plaats meer zou zijn binnen het bedrijf. Werkverdringing, vindt de SP.

Gerard Bosman: “Dit is een rechtstreeks gevolg van de overheid die de hand op de knip houdt. De provincie wou geen extra geld uittrekken voor de nieuwe OV-aanbesteding, waardoor prijsstijgingen opgevangen moeten door te bezuinigen op buslijnen. Syntus lost dit, met instemming van de overheid, op door vrijwilligers in te zetten op buurtbussen. De buschauffeurs die vroeger betaald op dit soort lijnen reden zijn daar nu de dupe van.”

De wethouder verkeer van Amersfoort heeft nog voor de kerstdagen contact met de provincie opgenomen. maar de Gedeputeerde zegt dat zij weinig invloed uit kan oefenen op het personeelsbeleid van Syntus.

Bosman: “Onacceptabel! Er is immers werk voor deze chauffeurs, want ze kunnen gewoon ingezet worden op de lijnen met buurtbussen waarop ze vroeger ook reden. En de afspraak was dat Syntus de chauffeurs van Connexxion over zou nemen, dan moet je ze niet binnen enkele weken al op straat zetten! Syntus moet haar verantwoordelijkheid als werkgever dan ook nemen en deze mensen gewoon in dienst houden!”

Lees hier de vragen van Bosman

Reacties

Idd schandalig dat er zo met die chauffeurs wordt omgegaan! Ze plakken gewoon een 5 voor het lijnnummer en hup, de chauffeurs hoeven niet meer betaald te worden.
Hier in de regio Utrecht rijden ze gelukkig nog wel, en hier in Vleuten komen ze, in tegenstelling tot de chauffeurs van de grotere bussen, wel op tijd en vallen er geen ritten meer uit.