Vier uur wachten op de Regiotaxi

18 november 2016

Vier uur wachten op de Regiotaxi

Maandag 14 november, vergadering Statencommissie Milieu, Mobiliteit en Economie:

Gedeputeerde Verbeek zegt over de problemen met de Regiotaxi Utrecht-Stichtse Vecht dat er goed overleg gevoerd is, dat de provincie duidelijk heeft gemaakt dat het onacceptabel is hoe de regiotaxi haar werk doet, dat er goede afspraken zijn gemaakt, de regiotaxi beterschap heeft beloofd en dat de provincie het nauwkeurig gaat volgen.

Speciaal voor haar dit filmpje

Donderdag 17 December. De foyer van ‘t Zand in Maarssen-dorp. Om half 3 schuifelen 2 oude dames van in de 90 naar binnen. Het weer is slecht, harde wind en het hoost. Ze moeten naar Utrecht –Overvecht.

De beheerder belt voor hen de Regiotaxi. Deze belooft rond 15.30 uur te komen. De dames gaan zitten met een drankje.

16.30 uur: nog niemand. De beheerder belt weer.

Regiotaxi zegt om 15.30 uur te zijn geweest, maar er was niemand. Bedoelen ze dat de oudjes buiten in de stromende regen hadden moeten wachten?

Ze zeggen toe nu direct te komen.

17.00 uur, zelfde gebouw: De SP-leden van de afdeling Stichtse Vecht komen binnen om een avond over het Nationaal Zorgfonds voor te bereiden, die om 18.00 uur begint met een broodje en soep. Ze zien die oude dames en maken een praatje: “Leuk dat jullie op onze avond komen.”

Dan horen ze het hele verhaal.

De SP-mensen bellen onmiddellijk weer met de regiotaxi en krijgen vanuit Den Haag(!) te horen dat het druk is en dat ze er in verband  met het zeer slechte weer rond 18.45 uur zullen zijn. Geen excuses, niets.

We bieden de oude dames een broodje en soep aan en maken een praatje.Tot onze grote verwondering zijn de dames niet boos en wachten ze gelaten af wat er verder gaat gebeuren.

En inderdaad, om 18.45 uur komt er een chauffeur van de regiotaxi binnen.

Hij voelde zich duidelijk opgelaten en brengt de 93-jarige mevrouw (Naam en Regiotaxikaartnummer bij de SP-fractie bekend) en haar vriendin naar Utrecht Overvecht. Ruim 4 uur te laat. Misschien iets voor het Guinessbook off Records?

De SP-fractie heeft inmiddels een paar vragen gesteld aan gedeputeerde Verbeek:

1. Welke afspraken heeft de provincie hierover precies met de regiotaxi gemaakt?

2. Hoe worden deze afspraken gecontroleerd?

3. Wat doet de provincie om zaken zoals deze in de toekomst te voorkomen?

Gerard Bosman
SP-fractie

Update: in het AD beweert DVG dat de dames voor 18.00 uur zijn opgehaald. Hieronder de opnametijden van het filmpje.