Schrappen nieuwbouw kantoren stap vooruit

1 februari 2016

Schrappen nieuwbouw kantoren stap vooruit

De SP-Statenfractie heeft met genoegen ingestemd met het voorstel om in de Provincie vele nieuwbouwlocaties voor kantoren te schrappen, de zogeheten Thematische Structuurvisie Kantoren. Hiermee wordt er eindelijk ingegrepen in de luchtbel van de kantorenleegstand, al was er wat de SP betreft nog een extra stap gezet door ook in de bestaande kantorenvoorraad te schrappen.

SP-Statenlid Andrea Poppe legt uit: “Ik denk dat niemand meer kan ontkennen dat de leegstand van kantoren een dik probleem is. Het laatste wat je dan moet doen is er nog meer bijbouwen op plekken waar niemand er behoefte aan heeft. Dat wordt nu eindelijk geregeld. Een flinke stap vooruit.”

Oorspronkelijk was het idee om ook de bestemming kantoor van reeds leegstaande panden af te halen, maar dat bleek (nog) niet haalbaar. Andrea Poppe: “Helaas, want nu bereik je misschien dat een deel van de kantorenbehoefte in bestaande panden een plek gaat vinden, maar dat zal dan toch vooral op kansrijke locaties zijn. Op de minst populaire plekken verandert er niks. Een gemiste kans wat ons betreft.”

De SP-fractie diende samen met onder meer D66 een motie in om een rafelrandje uit het plan weg te halen, zodat het reeds geplande – en zeer concrete – bouwplan van een grote werkgever in Leusden niet in gevaar komt.