Geld nodig? Bel Mariette Pennarts!

18 november 2015

Geld nodig? Bel Mariette Pennarts!

De Utrechtse Statenfractie van de SP keert zich tegen het ‘bankje spelen’ voor noodlijdende musea en buitenplaatsen door de Provincie. Na de lening van € 160.000 om het Armandomuseum van de ondergang te redden, krijgt ook het – opnieuw - noodlijdende Kasteel Amerongen een lening van € 1,3 miljoen, als het aan gedeputeerde Pennarts (GroenLinks) ligt. Op de achterkant van een bierviltje valt uit te rekenen dat er sinds 2004 zo’n € 7,8 miljoen voor het kasteel is bijgeplust door de Provincie, bovenop de reguliere jaarlijkse subsidie van ruim een ton.

SP-Statenlid Truke Noordenbos: “Wij vinden die lening heel twijfelachtig. Het kasteel krijgt steeds maar geld en leent op allerlei plekken. Maar het is blijkbaar niet levensvatbaar. De provincie wil nu weer een nieuwe lening verstrekken, om andere leningen van te betalen. Je kan wel blijven betalen, maar het houdt een keer op.”

Uit het Statenvoorstel waarin de lening wordt beargumenteerd blijkt dat er sprake is geweest van mismanagement rondom de heropening in 2011. Naast de direct opeisbare schuld van € 1,3 miljoen door de Stichting Beijers Kameren en de Stichting Kramer-Lems heeft het kasteel ook nog een langlopende lening bij ABN-AMRO van ruim 6 ton. Deze schuldeisers zouden bereid zijn een klein gedeelte af te boeken als de Provincie over de brug komt.

Noordenbos: “De Provincie lijkt wel een bank van lening. Geld nodig? Bel Mariëtte Pennarts! Dan weet ik er ook nog wel een paar. Bijzonder is ook dat het grootste deel van de jaarlijkse subsidie nu opgaat aan rente en aflossing. Kwestie van tijd voordat ze weer aan de poort kloppen. Ook de SP is groot voorstander van behoud en openstelling van erfgoed, maar dat mag geen vrijbrief zijn om er steeds maar weer geld bij te leggen als de basis niet in orde is.”

In 2012 besloot de coalitie van D66-VVD-CDA en GroenLinks zwaar te korten op cultuur. "Dat betekent dat er echt keuzes gemaakt moeten worden. "En dat zijn voor de SP dan niet de risicovolle leningen", aldus Noordenbos.

Lees hier en hier de oudere berichten over de steun van de Provincie aan het kasteel.

Lees hier het bericht over de nieuwe lening in de Telegraaf van 18 november 2015.