SP wil lening Armandomuseum terugdraaien

17 september 2015

SP wil lening Armandomuseum terugdraaien

Foto: SP / Google maps

De Statenfractie van de SP is verre van gerust over de toekomst van het Armandomuseum in Amelisweerd. De partij dient in de aankomende Statenvergadering een motie in om het besluit van Gedeputeerde Staten het museum een lening te verstrekken terug te draaien, totdat er een deugdelijk financieel verhaal ligt.

In juli stelde Truke Noordenbos namens de SP al vragen over deze kwestie aan het college van GS. In de beantwoording zegt het college de lening van € 160.000 te verstrekken, omdat de gemeenteraad van Amersfoort niet bereid was de uitbetaling van een lopende subsidie naar voren te halen.

Noordenbos: “De raad van Amersfoort was unaniem: niet doen, de financiële onzekerheid is te groot. Zonder enige deugdelijke onderbouwing trekt het college nu de portemonnee en doet dat ook nog eens zonder instemming van Provinciale Staten. Toon eerst maar eens aan dat het een goed idee is.”

Het Armandomuseum is verhuisd van Amersfoort naar Utrecht (Amelisweerd), als gevolg van een bezuinigingsoperatie in Amersfoort. Met de verhuizing kwam een ‘bruidsschat’ mee van € 1 miljoen, gespreid uit te betalen tot en met 2021. Een succesvolle exploitatie van het museum werd van meet af aan van diverse kanten betwijfeld.

Reacties

Goede actie van de SP. Zie voor commentaar: https://georgeknightlang.wordpress.com/2015/09/18/geschil-in-provincie-utrecht-over-lening-museum-oud-amelisweerd/