SP niet akkoord met plannen Hart van de Heuvelrug

29 april 2015

SP niet akkoord met plannen Hart van de Heuvelrug

Geen sociale woningbouw, de financiële risico’s bij de Provincie en een greep in de kas van Provinciale Staten door het college. De Utrechtse Statenfractie van de SP zegt daarom nee tegen de nieuwe samenwerkingsovereenkomsten over het ‘Hart van de Heuvelrug’.

De aanleg van natuur bekostigen uit woningbouw. Dat is in de kern het idee achter het programma ‘Hart van de Heuvelrug’, waar de Provincie samen met de gemeentes Zeist en Soest nu al 11 jaar mee bezig is. Woningbouw op de Vliegbasis Soesterberg is daar onderdeel van. De tussenstand is zwaar negatief, de afspraken waren boterzacht. Vandaar dat er een nieuwe overeenkomst is gemaakt tussen deze partijen, die Provinciale Staten op 30 april zouden moeten bekrachtigen.

Voor de SP weegt het zwaar dat er helemaal geen sociale woningbouw in het programma is opgenomen. SP-Statenlid Truke Noordenbos: “In de regio Utrecht is een dik en oplopend tekort aan sociale woningbouw. Dat oplossen is niet alleen een verantwoordelijkheid voor de gemeentes, maar ook van de Provincie. Dat is het makkelijkst te realiseren met nieuwbouwprojecten. Een gemiste kans.”

Waren de oude afspraken boterzacht, in de nieuwe zitten ook allerlei risico’s ingebakken. Noordenbos: “Een maximale inspanningsverplichting voor de gemeentes Soest en Zeist om hun deel van de projecten te trekken. Als dat niet lukt staat de Provincie uiteindelijk toch aan de lat voor tekorten, want de gemeentes hebben een plafond laten vastleggen voor het risico dat ze maximaal kunnen lopen.”

Het – demissionaire - college van Gedeputeerde Staten wil een deel van het financiële risico afdekken uit het jaarresultaat over 2014 en vraagt de Staten daarvoor op 30 april akkoord. “Een greep in de kas van de Staten door een college dat er straks niet meer over gaat. De jaarrekening 2014 komt pas in mei naar ons toe. Hoe kunnen we daar nu al ja op zeggen? ”, aldus Noordenbos.

Evenals de SP-raadsfractie van Zeist stemt de Statenfractie van de SP daarom tegen de plannen.