Provincie moet meer doen voor sociale werkplaatsen

28 januari 2013

Provincie moet meer doen voor sociale werkplaatsen

De SP wil dat de provincie meer moeite doet om werk uit te besteden aan sociale werkplaatsen, zoals eerder vastgelegd in een motie. In de aanbesteding van onderhoudswerk langs de provinciale wegen — werk dat ideaal is voor sociale werkplaatsen — sluit de provincie deze doelgroep feitelijk uit.

Dat het wel degelijk kan blijkt in de provincie Groningen en ook in de gemeente Utrecht, waar zelfs een uitbreiding van ‘social return’ op stapel staat. De SP stelt samen met de SGP vragen.

Het leek zo mooi: het college zou op de bres springen voor de sociale werkplaatsen in de provincie. Volgens een motie van de SP uit 2011 die door alle partijen was ondersteund, zou het college gaan uitzoeken welk werk er door mensen met een beperking gedaan zou kunnen worden. Het resultaat was teleurstellend: de provincie zou geen werk hebben dat geschikt was voor mensen met een beperking.

De provincie zou wél zijn best gaan doen om leveranciers te vragen om een deel van hun werk te laten doen door mensen met een beperking — social return, zoals dat heet. Naar nu blijkt, heeft dat geen enkel resultaat opgeleverd. Het onderhoud aan de provinciale wegen wordt aanbesteed zonder enige vermelding van social return. Bovendien is het werk te groot en te veelzijdig om helemaal door sociale werkplaatsen gedaan te worden. In deze vorm moeten de sociale werkplaatsen de kans voorbij laten gaan.

SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “Het is treurig dat het college zo weinig doet om mensen met een beperking te helpen. Er worden miljoenen bezuinigd op de sociale werkvoorziening, en de organisaties moeten heel hard aan het werk om zelf hun werk bij elkaar te zoeken, want de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. Bij de behandeling van de Najaarsbegroting afgelopen november heeft de SP een kunstwerk aangeboden aan Provinciale Staten om juist deze doelgroep in beeld te brengen. Maar blijkbaar heeft dit college geen interesse in deze mensen. Dat laten wij niet gebeuren, want het kan wél. In de gemeente Utrecht wordt al jaren succesvol gewerkt met social return en daar wordt het zelfs uitgebreid. De provincie Groningen neemt het standaard op in de bestekken voor aanbesteding. Waarom zou dat hier niet kunnen?”