1 voor OV

13 april 2012

1 voor OV

Teken de online petitie!

1voorOVEind maart maakte het Bestuur Regio Utrecht (BRU) flinke bezuinigingen op het busnetwerk bekend. Vooral in Utrecht en Zeist vallen harde klappen. Een deel van de buslijnen sneuvelt, andere routes worden ingekort of verlegd. Dienstregelingen in de avonden en op zondagochtend worden gehalveerd en de routeprijs gaat in 2013 met 5% omhoog. Dit betekent minder bus voor meer geld.

De Statenfractie van de SP pleitte er niet voor niets al eerder voor om het openbaar vervoer versneld over te laten gaan van het BRU naar de Provincie. Als dit bezuinigingsplan er nog doorgejast wordt voordat het BRU per 1 januari 2013 wordt opgeheven, dan zitten we voor 10 jaar vast aan een uitgekleed busnetwerk.

De SP vindt deze kaalslag onacceptabel en wil dat de Provincie en de gemeentes in de regio samen de verantwoordelijkheid nemen.

De bus is voor veel inwoners de belangrijkste wijze van vervoer. Veel ouderen die langs de getroffen routes wonen zijn de dupe. Het wegbezuinigen van bussen leidt bovendien tot extra autoverkeer en meer vervuiling. Uit veel steunbetuigingen blijkt dat de SP hier niet alleen in staat.

Wat kunt u doen?
Wilt u meedoen met de actie om de bus te redden? Ook u kunt uw stem laten horen:

Doe mee met het protest tegen de kaalslag op het OV!
  • Kom naar de Utrechtse Raadsinformatieavond op dinsdagavond 17 april. Dan staan de bezuinigingen op de agenda. Laat de aanwezige raadsleden en wethouder zien dat u niet van die plannen gediend bent. Hoe voller de zaal, hoe sterker onze zaak. Plaats: Stadhuis Utrecht. Tijd: vanaf 21.15 uur. Voor iedereen vrij toegankelijk. Sprekers kunnen zich aanmelden tot maandag 16 april, 10:00 uur, via dit formulier.
  • Teken de digitale petitie. Vraag vrienden en bekenden hetzelfde te doen!
  • Na 17 april organiseert de SP een openbare avond waar iedereen van harte welkom is. Datum, tijd en plaats worden zo snel mogelijk bekend gemaakt. Houd ook hiervoor de website in de gaten.
  • Download de handtekeningenlijst waarmee u bij familie en vrienden, in de buurt, op het werk en op school handtekeningen kunt ophalen. Volle lijsten kunt u opsturen naar SP Utrecht, t.a.v. 1voorOV, antwoordnummer 52762, 3502 WH, Utrecht

Als u ons wilt helpen met acties en flyeren, neem dan contact met ons op via utrecht@sp.nl of via 030-2960098 (ma-di-wo-vr van 12.00 tot 17.00 uur of spreek een bericht in)