Onnodig betaald parkeren in Breukelen

1 juli 2024

Onnodig betaald parkeren in Breukelen

Foto: Google Maps

Met een klassieke stemverhouding van coalitie versus oppositie hebben Provinciale Staten betaald parkeren ingevoerd op P+R Breukelen. Een maatregel die tegen de wens van de gemeente Stichtse Vecht indruist, en waarmee vooral forensen onnodig gepest worden. De SP ondersteunde dan ook voorstellen om het kortparkeren gratis te houden.

De reden dat betaald parkeren wordt ingevoerd, is het succes van de garage. Deze wordt gebruikt door zowel forensen en dagjesmensen, als door langparkeerders die in het gratis parkeren een mooi alternatief voor parkeren bij Schiphol zien. Gedeputeerde Van Schie (VVD) wil doormiddel van 'prijsprikkels' het gebruik van de P+R 'reguleren'.

Dat er voor die laatste groep betaald parkeren wordt ingevoerd is geen probleem voor de SP. "Voor Schipholparkeren mag je best een Schipholprijs betalen," aldus fractievoorzitter Jan Breur. Maar dat mensen die de auto korter dan een dag wegzetten ook de portemonnaie mogen trekken, is een ongewenste ontwikkeling.

Breur: “Een prijsprikkel heeft alleen zin als er een alternatief voorhanden is. Maar dat is er vaak niet; veel dorpen en buurtschappen in Stichtse Vecht hebben niet of nauwelijks Openbaar Vervoer. Als je hen laat betalen, reguleer je daarmee niets. Je jaagt de mensen alleen maar op kosten.”