Luchtkwaliteit: vergeet de normen, ga voor gezondheid

10 februari 2014

Luchtkwaliteit: vergeet de normen, ga voor gezondheid

Op initiatief van de Statenfracties van SP en CU vond op 10 februari in het provinciehuis een symposium over luchtkwaliteit plaats. Conclusies: de Europese normen deugen niet, roet is de grote boosdoener, er is lokaal en regionaal veel winst te behalen, het college van GS zit erbij en kijkt ernaar.

Die laatste observatie komt niet van de sprekers van de Universiteit, het RIVM of het ministerie. Die neemt de SP geheel zelf voor de rekening, vanwege de uitspraak van D66-gedeputeerde de Vries dat zijn beleid ophoudt bij het behalen van de Europese normen voor fijnstof.

De Vries: "ik hou me toch aan het coalitieakkoord?"

De SP hoopt van harte dat zijn statenfractie wél de noodzaak ziet van verdergaande maatregelen en verwacht dat zonder meer van collegepartij GroenLinks, want die Europese normen zijn een waterig compromis, met een grote stem van de autofabrikanten erin.

Het gaat echter om mensen en de kwaliteit van leven. Dat moet de norm zijn.

Reacties

U heeft het alsmaar over verkeer. U vergeet echter een boosdoener die veel makkelijker is aan te pakken en waar het ook zin heeft. Deze boosdoener is namelijk verantwoordelijk voor meer uitstoot van roet en fijnstof PM2.5 dan het verkeer. Die boosdoener is Houtrook van houtkachels en open haarden, waar velen van u zich voor liggen te verkneuteren. Wie durft dat probleem aan te pakken? Wilt ju meer weten, kijk dan eens op de websitye www.houtrook.nl of www.netwerkhoutrook.nl .

Kijk ook op www.platformhoutstook.nl en www.houtrookoverlast.nl