SP wil kwantumkorting ecoducten (update)

22 april 2013

SP wil kwantumkorting ecoducten (update)

De SP wilde op 22 april in Provinciale Staten een voorstel doen om het college op pad te sturen om scherp te onderhandelen over de geplande ecoducten. Het statenvoorstel werd echter van de agenda gehaald. Ook over de motie mocht van de staten vervolgens geen bespreking plaatsvinden.

Wat de SP wil:

Niet alleen de twee ecoducten op de Utrechtse Heuvelrug (N226 en N227) kunnen gerealiseerd worden, ook de faunapassage onder de Utrechtseweg in De Bilt (N237) moet er komen. Door tevens de faunapassage bij Pijnenburg in Soest (N234) mee te nemen en die van de gemeente Utrecht aan de Biltse Rading, kan de gedeputeerde mogelijk zelfs vijf ecoducten realiseren voor de prijs van drie. Vanwege nieuwe technieken zou de ruzie tussen Zeist en De Bilt wellicht op te lossen zijn met een kleine faunapassage bij de A28.

De SP ziet meer kansen voor de natuur dan het college. Fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “Gedeputeerde Bart Krol denkt dat hij een keuze moet maken tussen de faunapassage in Soest en die in Utrecht en De Bilt. Wij denken dat hij te somber is. De faunapassages moeten de reeën veilig laten oversteken, maar de nood bij de dieren is zo groot, dat een soberder onderdoorgang ook zal werken. Verder zijn we minder somber dan de gedeputeerde over de kosten voor de uitkoop van de tankstations aan de Utrechtseweg. In 2014 lopen de overeenkomsten met de uitbaters af en ook dat geeft onderhandelingsruimte.”

De SP strijdt al jaren voor de komst van met name de faunapassage in De Bilt. De faunapassage verbindt de natuur bij Amelisweerd met de plassen bij Westbroek en er wordt al ruim 20 jaar aan gewerkt. Mineur: “Er zijn  miljoenen in deze verbindingszone gestoken. Het zou kapitaalvernietiging zijn om deze laatste brug niet te slaan. Het geld ligt er, nota bene. En in vergelijking met de 1,2 miljard die de samenleving steekt in de verbreding van de A27 bij Amelisweerd gaat het om een bedrag van niets. Maar het gunstige effect voor de natuur is veel groter dan die extra rijbanen voor het verkeer.”

Het college heeft voorgesteld pas in juni te besluiten over het voorstel. De SP vindt dat niet bezwaarlijk, maar wil dan wel dat het college met de juiste boodschap op pad gaat.