Na PBL wijst nu ook Nibud op vervoersarmoede

3 oktober 2024

Na PBL wijst nu ook Nibud op vervoersarmoede

Na het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) wijst nu ook het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) erop dat reizen met het openbaar vervoer voor een groot deel van de Nederlanders net zo onbetaalbaar is als reizen met de auto. Dat betekent dat grote groepen mensen in financiële problemen komen als ze met het openbaar vervoer naar hun werk moeten, als hun kinderen naar een school moeten die ze niet met de fiets kunnen bereiken, en ook als ze mantelzorg willen leveren bij familie of vrienden. De SP-Statenfractie dringt aan op veel meer inzet op goed, betrouwbaar en vooral betaalbaar openbaar vervoer in de provincie Utrecht.

SP-fractievoorzitter Jan Breur hamert al langer op de noodzaak van beter openbaar vervoer: “het gaat om heel fundamentele zaken, zoals boodschappen doen, naar school gaan, je familie en je vrienden bezoeken. Een gezin met drie kinderen met een minimuminkomen dat buiten de grote steden woont, komt ruim €700 per maand tekort, maar ook met een modaal inkomen moet zo’n gezin zo’n €670 meer uitgeven dan ze hebben. Je moet meer dan 1,5 keer een modaal salaris verdienen om je basisuitgaven te kunnen betalen. Een auto is voor deze groepen mensen al helemaal onbetaalbaar.”

Breur hamert daarom op de urgentie om op zijn minst uit te zoeken of een provinciaal OV-bedrijf mogelijk is: “We kunnen er niet omheen, de markt kan onze behoefte aan goed openbaar vervoer niet oplossen, daar moet de overheid een rol in nemen.  Het is geen luxe om van A naar B te kunnen komen, het gaat ook om boodschappen doen, een bezoek brengen aan de huisarts of het ziekenhuis, of deelnemen aan een sportvereniging. Nog meer auto’s is geen optie, niet alleen zitten we niet te wachten op meer files en meer luchtverontreiniging, veel mensen kunnen een auto gewoon niet betalen.”