Samen voor veiligheid in het OV

29 juni 2024

Samen voor veiligheid in het OV

VVD en SP hebben samen vragen ingediend aan Gedeputeerde Staten over de veiligheid in het OV. Beide partijen hebben signalen ontvangen over onveilige gevoelens in het OV. Een enquete van Pointer bevestigde deze signalen.

Statenleden Ronnie Hossain (VVD) en Jan Breur (SP) willen graag van het Provinciebestuur weten of zij deze signalen herkennen, of er voor de Provincie Utrecht concrete cijfers beschikbaar zijn, welke maatregelen er te treffen zijn en of de nieuwe concessie daar voldoende mogelijkheden toe biedt.

"Wij vinden dat geen enkele vrouw zich onveilig zou moeten voelen noch beperkt in haar vrijheid om in het donker te reizen, bijvoorbeeld na het uitgaan," aldus beide Statenleden. "De Provincie Utrecht zou alles op alles moeten zetten om binnen haar mogelijkheden en verantwoordelijkheid voor goede bereikbaarheid, de randvoorwaarden te creeren voor openbare ruimte en OV dat veilig is en veilig voelt.

De vragen zijn te lezen op https://stateninformatie.provincie-utrecht.nl/documenten/SocialeVeiligheidOV-ingediend-door-VVD-SP-vragen.pdf