Mondelinge vragen SP over de problemen met het leerlingenvervoer in Utrecht Zuidoost

14 juni 2024

Foto: Gemeente Utrecht

In de Statenvergadering van 19 juni zal SP-fractievoorzitter Jan Breur vragen stellen aan het provinciebestuur over de problemen die zijn ontstaan met het leerlingenvervoer. Afgelopen week berichtten diverse media over het nieuws dat honderden kinderen in Utrecht Zuidoost vanaf het nieuwe schooljaar zonder leerlingenvervoer komen te zitten. Een tekort aan chauffeurs zou hieraan ten grondslag liggen, maar ook het feit dat er een gat van een dik half jaar zit tussen het aflopende contract van Willemsen de Koning en het aantreden van de nieuwe vervoerder Connexxion.

De SP is zeer bezorgd over deze berichten. Het kan niet van de ouders verwacht worden dat zij zelf in de tussentijd opdraaien voor het vervoer, of dat kinderen thuis komen te zitten. De onderstaande vragen zijn inmiddels ingediend bij de Gedeputeerde.

1. Wanneer kwam de Gedeputeerde op de hoogte van de ontstane problemen met het leerlingenvervoer?
  2. Hoe kan het dat er een gat van een half jaar zit tussen het aflopende contract van de huidige vervoerder en het ingaande contract van de nieuwe vervoerder?
  3. Welke mogelijkheden ziet de Gedeputeerde om nog tijdig te komen tot een oplossing? Is het bijvoorbeeld mogelijk het aflopende contract van WdK nog te verlengen tot eind 2024?
  4. Wil de Gedeputeerde de Staten direct inlichten als er ontwikkelingen zijn?