Huisjesmelkerij Lisman aan de Graaf Adolflaan in Zeist

22 juni 2024

Huisjesmelkerij Lisman aan de Graaf Adolflaan in Zeist

Foto: Pieter Wout Duquesnoy

Betonrot, schimmel in huis, paddenstoelen in de kelderbergingen, verwaarloosde openbare ruimte, geen reactie op je klachten daarover. Je krijgt het allemaal voor een huurprijs van rond de € 1000 per maand aan de Graaf Adolflaan in Zeist, in het complex in eigendom van mevrouw Lisman, zelf woonachtig in Monaco. Op 21 juni organiseerde de SP afdeling Zeist een bewonersavond. Commissielid Tim Schipper was erbij namens de SP-Statenfractie.

Schipper: “Hier is sprake van pure huisjesmelkerij. In het complex is sprake van een mix van huur en koop. Als huurders vertrekken worden de appartementen in de verkoop gezet. Met de huidige woningnood vinden die gretig aftrek en de eigenaresse is meteen van de verantwoordelijkheid voor het onderhoud af. De huurders worden ‘uitgerookt’ door ze te laten wonen in een hele ongezonde en gevaarlijke leefomgeving.”

Foto: Tim Schipper

Al jarenlang probeert de bewonerscommissie Lisman te bewegen tot het verhelpen van de gebreken, maar Eenhoorn Management BV, dat het beheer over het complex in handen heeft, geeft niet thuis. De gemeente zit met de armen over elkaar en ziet voor zichzelf tot nu toe geen rol.

Tijdens de bewonersavond, onder leiding van SP-afdelingsvoorzitter Marianne Junger, werden de mogelijke acties besproken. Ook gaven twee mensen zich op voor een rol in de bewonerscommissie. Een goed begin, maar er is meer nodig.

Schipper: “Het loopt de bewoners soms letterlijk over de schoenen. Het is tijd dat de gemeente in actie komt en de eigenaresse en de beheerders aanspreekt op deze onhoudbare situatie. Het is goed dat de bewoners de gemeenteraad en het gemeentebestuur heeft uitgenodigd voor een bezoek ter plekke op 1 juli. Ook de lokale media zijn er waarschijnlijk bij. Hopelijk zet dat iets in beweging.”

Lees hier het artikel dat het AD in maart publiceerde over de wantoestanden.

Foto: Tim Schipper