SP-fractie ontstemd over sloop oude sneltram

8 januari 2024

SP-fractie ontstemd over sloop oude sneltram

Foto: SP / wikipedia

De Utrechtse SP-Statenfractie reageert ontstemd op de recente berichten in de media over het Nieuwegeinse besluit tot sloop van het deel van een oude sneltram dat het, op verzoek van die gemeente zelf, door de Provincie geschonken kreeg. Dit alles naar aanleiding van een unaniem aangenomen voorstel van de SP uit 2020 tot behoud van dit moderne erfgoed. Onder meer de aanwezigheid van Chroom-6 in de verf van de tram, maar ook het ontbreken van een geschikte plek zou de komst van het tramdeel in de weg staan. De SP heeft vragen gesteld aan het Provinciebestuur.

SP-fractievoorzitter Jan Breur: “Ik ben verbaasd, maar ook ontstemd door deze berichten. Alle partijen in Provinciale Staten stonden achter ons voorstel. Nieuwegein stak in 2020 de vinger op toen het ging om herbestemming van de laatste oude sneltram en dan horen we 3 ½ jaar na dato - via de media - dat het niet lukt om er een goede plek voor te vinden. Wat is er in die tijd gebeurd, maar ook: hoeveel moeite is er gedaan om een alternatief te vinden? Deze trams hebben decennialang deel uitgemaakt van het openbaar vervoer in de regio en zijn wat de SP betreft modern erfgoed dat zichtbaar moet blijven in de openbare ruimte.”

Een andere begunstigde van de schenking was het Nederlands Transportmuseum (NTM). Breur: “Logische keus, maar op de website van die stichting zien we geen vermelding van die schenking. Sterker nog: het museum is sinds maart 2023 dicht vanwege een gedwongen verhuizing. Alle reden om te vragen om opheldering, wat de SP betreft.”

Lees hier de vragen van de SP.