SP pleit voor zeggenschap nabestaanden

8 december 2023

SP pleit voor zeggenschap nabestaanden

Foto: Onbekend

Bij een rondetafelgesprek over een toekomstig onderzoek naar het slavernijverleden en de rol van de provincie Utrecht daarin heeft commissielid Dane Harris gepleit voor meer zeggenschap voor de betrokken maatschappelijke organisaties en de nabestaanden van tot slaaf gemaakten. “Het gaat nu niet over ons. Het gaat over de mensen die nu nog leven met de gevolgen van het Utrechtse rol in de slavenhandel.”

Harris vindt dat de focus van het onderzoek niet bepaald moet worden door de statenleden zelf. “We moeten niet opnieuw het wiel uitvinden. De kennis is er al, we moeten alleen de juiste mensen vragen. We moeten als Provinciale Staten minder over de mensen praten en meer met de mensen praten. Vooral bij een onderwerp als het slavernijverleden.”

De input van Harris bij het rondetafelgesprek heeft succes opgeleverd. In plaats van dat een werkgroep eerst gaat bepalen waar het onderzoek over gaat en daarna pas in overleg gaat met de betrokken maatschappelijke organisaties wordt de volgorde nu omgekeerd. Een werkgroep bestaand uit statenleden en commissieleden zal contact opzoeken met de betrokken maatschappelijke organisaties om samen tot een passend onderwerp te komen.