Zorgen SP over stilvallen tijdelijke woonprojecten

27 november 2023

Zorgen SP over stilvallen tijdelijke woonprojecten

Foto: Lies Schmidt

Met een juichend bericht werd eind 2022 de regiodeal flexwonen bekendgemaakt, die de bouw van 1500 tijdelijke woningen mogelijk maakte in 2023, waarvan 1000 in de stad Utrecht. Met 18 miljoen erbij van het Rijk zou dat moeten lukken. Inmiddels lopen echter vele projecten vertraging op en zitten er veel minder huizen in de pijplijn. SP-commissielid Tim Schipper maakt zich zorgen en stelt vragen aan Gedeputeerde van Muilekom in de vergadering van de commissie Ruimte, Groen, water en Wonen (RGW) van 29 november.

Schipper: "Laat ik voorop stellen dat we liever een hoog tempo zien bij de bouw van permanente betaalbare woningen, maar als er plekken zijn die anders jarenlang braak liggen, benut die dan maar voor een tijdelijke invulling. Je hebt het dan over 15 jaar dat daar mensen kunnen wonen. Dat geeft toch verlichting van de woningnood."

Eén van de projecten die stil is gevallen is bij de Pagelaan in Hoograven (Utrecht Zuid). Ruim 200 zeecontainers staan daar al tijden te wachten tot ze opgeknapt en bewoonbaar gemaakt kunnen worden. Schipper: "Ze staan daar nu weg te roesten. Een troosteloze aanblik voor de omwonenden en doodzonde."

Foto: Lies Schmidt

Geld is de voornaamste reden dat er geen voortgang in zit, liet de gemeente Utrecht weten op vragen uit de raad. "Gemeente, Rijk, maar ook de Provincie staan wat mij betreft nu aan de lat om de boel zo snel mogelijk vlot te trekken. Eén van mijn vragen is dan ook of de Gedeputeerde bereid is de knip te trekken voor een extra bijdrage. Er zijn al de nodige moeite en middelen in gaan zitten. Maak het dan ook af", besluit Schipper.

Lees hier de vragen van de SP.