Windmolen-enquête doet stof opwaaien

15 november 2023

Windmolen-enquête doet stof opwaaien

Foto: SP Oss

Het provinciebestuur krijgt nogal de wind van voren, vanwege de enquête die zij heeft uitgezet over het plaatsen van windmolens. Inwoners die de enquete invullen vinden hem nogal sturend; de wind komt van een kant. Storm in een glas water, of loopt de molen door de vang?

De SP deelt de kritiek. Een groot deel van de enquête bestaat uit tweekeuze-vragen, waarbij de invuller steeds moet kiezen uit twee scenario's waarbinnen windmolens in hun omgeving worden geplaatst. Er wordt echter nooit gevraagd OF zij wel windmolens in hun omgeving willen.

Fractievoorzitter Jan Breur: "Het is alsof je constant gevraagd wordt of je melk- of pure chocolade wilt. Maar je wilt helemaal geen chocolade, je wilt fruit. Echter; die optie wordt alsmaar niet gegeven."

Wat de SP betreft is deze enquête een gemiste kans. Windmolens zijn maatwerk, en draagvlak is essentieel. Draagvlak creeer je niet door een taboe op kritiek op te leggen. Zeker niet bij inspraak. Als mensen het gevoel hebben in een bepaalde hoek geblazen te worden, gaat de kont tegen de krib. Dan schut de haven geen wind.

Op verzoek van de BBB heeft er in Provinciale Staten een interpellatie plaatsgevonden naar aanleiding van de enquête . Bij die interpellatie is er een Motie van Treurnis ingediend.

De SP heeft die motie niet gesteund, omdat er feitelijk alleen maar in gezegd werd: "Wat jammer nou." En dat vinden wij loze wind.