Energie in publieke handen

29 november 2023

Energie in publieke handen

In februari van dit jaar hebben Provinciale Staten een motie van de SP aangenomen om de mogelijkheden van een provinciaal energiebedrijf te onderzoeken. De nieuwe coalitie gaat hier nu mee aan de slag en treft voorbereidingen om een provinciaal warmtebedrijf op te richten. Wat de SP betreft is dit een belangrijkste eerste stap.

De plannen voor het warmtebedrijf zijn opgenomen in de Strategische College Agenda, die is voorgelegd aan Provinciale Staten. Navraag van de SP leert dat dit inderdaad het gevolg is van hun motie.

"Warmte is een belangrijk onderdeel van de energietransitie," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "We zijn dan ook blij dat dit in publieke handen komt. We streven er uiteraard naar dat ALLE energie publiek wordt, zodat we zelf kunnen bepalen over de koers en de tarieven en niet zijn overgeleverd aan de luimen van een groot bedrijf dat alleen maar winst wil maken. We zijn er dus nog niet, maar er wordt nu wel een grote stap gezet."