Afschalingen OV beschamend

14 november 2023

Afschalingen OV beschamend

De SP is teleurgesteld in het bericht dat de twee vervoerders in de provincie Utrecht hun dienstregeling niet waar kunnen maken. Bij Syntus Utrecht is de schade beperkt, maar U-OV gaat flink minder rijden. Die laatste is daarmee in overtreding van de concessievoorwaarden.

De reden voor de afschalingen is te vinden in het personeelstekort. Op zich doe je daar niets aan; chauffeurs verschijnen nu eenmaal niet bij toverslag. Maar, vindt de SP, de vervoerders hadden dit wel kunnen en moeten zien aankomen. Dat dit bericht zo kort voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling komt, voelt een beetje aan als bedrog.

"De vervoersplannen zagen er veelbelovend uit," geeft fractievoorzitter Jan Breur aan. "Na lange tijd van afschalingen, leek er weer licht aan de horizon te schijnen. Het aanbod in het OV leek stabiel en er was zelfs een scenario voor uitbreiding."

In de vervoersplannen was er sprake van een basispakket en een pluspakket. Als er voldoende personeel zou zijn, dan zou het pluspakket worden uitgevoerd. Het basispakket zou hoe dan ook waargemaakt worden ~ maar dat blijkt nu ook niet waar.

“Voor het eerst sinds ik Statenlid ben had ik niets aan te merken op de vervoersplannen,” aldus Breur, “en nu kunnen de vervoerders ze niet uitvoeren. Dat is zuur en beschamend.”