Waakzaam op Openbaar Vervoer

25 oktober 2023

Waakzaam op Openbaar Vervoer

Foto: Onbekend / www.ovinnederland.nl

Het Openbaar Vervoer blijft de gemoederen bezighouden. Een agressieve Amerikaanse investeerder die Arriva opkoopt, en de provincie Zeeland die de aanbesteding van de OV-concessie niet rondkrijgt. Hoewel deze ontwikkelingen niet direct van invloed zijn op de provincie Utrecht, zijn ze wel reden voor de SP om behoorlijk op de qui-vive blijven.

In de provincie Zeeland heeft geen enkele partij zich ingeschreven op de concessie voor het OV. Daarmee is het bewijs geleverd dat de marktwerking van het streekvervoer faalt. Voor de Utrechtse SP-fractievoorzitter Jan Breur is dit een klinkende alarmbel. "Stel dat dit in onze provincie ook gebeurt. Hoe regelen we dan het openbaar vervoer?" Vroeg hij in de Statencommissie Milieu en Mobiliteit, in aanloop naar de begroting.

Vorig jaar diende de SP een voorstel in om het Openbaar Vervoer in de provincie Utrecht in eigen hand te houden, in plaats van uit te besteden. Destijds was daar geen meerderheid voor. Maar, de Zeeuwse flop indachtig, bepleitte Breur dit besluit te heroverwegen. "In ieder geval als een plan B, voor als het aanbesteden van de concessie niet lukt."

Volgens gedeputeerde Andre van Schie is er vooralsnog geen plan B nodig. De inschrijfperiode in de provincie Utrecht loopt nog (en dus kunnen daar geen uitspraken over worden gedaan), maar Van Schie heeft geen aanleiding om te vermoeden dat er geen inschrijvingen komen. En in het geval dat er inderdaad niemand inschrijft, kunnen de contracten met de huidige concessiehouders Keolis/Syntus en Qbuzz/U-OV nog eens worden verlengd.
Dat 'Zeeuwse toestanden' zich nog niet direct voordoen in Utrecht laat, wat de SP betreft, onverlet dat het veiliger is om het Openbaar Vervoer in publieke handen te houden. Of, in de woorden van Captain America: "The safest hand is still our own."

Omdat Arriva (nu) niet het vervoer voor de provincie Utrecht verzorgt, is er voor de SP geen aanleiding om daar in deze provincie op aan te slaan. In provincies die wel zaken doen met Arriva zit de SP er bovenop. Datzelfde geldt voor de SP-Tweede-Kamerfractie, die de regering oproept om de verkoop tegen te houden. SP provincie Utrecht volgt de ontwikkelingen met meer dan grote belangstelling, en kan zich helemaal vinden in de woorden van Tweede-Kamerlid Sandra Beckerman: "De privatisering van het OV is een historische fout en moet teruggedraaid worden. Het moet weer in publieke handen, zodat we zelf kunnen bepalen over waar de bussen en treinen nog rijden. We moeten de verschraling van het openbaar vervoer stoppen."