Netcongestie, de grote frustrator

25 oktober 2023

Netcongestie, de grote frustrator

Foto: SP / www.sp.nl

Het gaat goed met de energietransitie in de provincie Utrecht. Er is meer duurzame energie beschikbaar. Er zijn meer zonnepanelen op daken en meer mensen participeren in de energietransitie. Maar hoe bestendig is deze ontwikkeling in de context van netcongestie? De SP maakt zich zorgen.

"We zien dat energieboer Vandebron al mensen met zonnepanelen afstraft tijdens de piekuren omdat ze de stroom niet kwijt kunnen. Zo wordt het minder aantrekkelijk op zonnepanelen te hebben," aldus fractievoorzitter Jan Breur. "Als er geen oplossing komt voor netcongestie, vrees ik dat de energietransitie hopeloos vastloopt."

De opslag van energie zou kunnen bijdragen aan de oplossing. Tijdens de piek-opwek wordt energie opgeslagen, die wordt vrijgegeven tijdens het piek-verbruik. "Welke rol ziet het College voor de provincie in de ontwikkeling van manieren om energie op te slaan?" Vroeg Breur bij de bespreking van de Programmabegroting in de Statencommissie Milieu en Mobiliteit.

Het Provinciale Energiebedrijf, waarvoor in februari dit jaar een motie van de SP is aangenomen, kan een mooie rol spelen in de energietransitie en het oplossen van netcongestie.