Aandacht voor OV bij Zomernota

22 september 2023

Aandacht voor OV bij Zomernota

Afgelopen maand is de Zomernota vastgesteld door Provinciale Staten. De Zomernota is een tussenstand van de beleidsdoelen die in de begroting staan. De SP vroeg hierbij specifiek aandacht voor het Openbaar Vervoer.

Om in kaart te brengen of alles volgens plan verloopt, worden er kleurcodes (rood, oranje en groen) gehanteerd. Op het onderdeel Openbaar Vervoer staat letterlijk alles op groen.

"De vraag is of dit wel zo terecht is. We hebben in januari en maart stakingen gehad in het streekvervoer, en de vervoerders kampen met personeelstekorten en ziekteverzuim. We zien afgeschaalde dienstregelingen en structureel rituitval als gevolg. Bovendien kan de Uithoflijn niet rijden als het net iets te hard regent. En er zijn nog te veel plekken in de provincie die niet of nauwelijks bediend worden met het OV. En flexverbindingen functioneren niet," somde SP-fractievoorzitter Jan Breur op in de commissie Milieu en Mobiliteit. "In die context is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat het Provinciebestuur zichzelf hierop een dikke tien geeft. Wordt er wel gemeten op de juiste criteria?"

Kersverse Gedeputeerde André van Schie (VVD) erkende ruiterlijk dat het OV nog geen dikke tien verdient...