SP: ‘De steun voor een provinciaal energiebedrijf groeit’

20 mei 2023

SP: ‘De steun voor een provinciaal energiebedrijf groeit’

Op vrijdag 19 mei organiseerde de SP in Utrecht een bijeenkomst met steunbetuigers voor een provinciaal energiebedrijf in de provincie Utrecht. Ze gingen eerst de buurt in om meer steun te verzamelen om vervolgens met steunbetuigers te spreken hoe een provinciaal energiebedrijf eruit zou moeten komen te zien. Hierbij overhandigde SP-Kamerlid Jimmy Dijk 10.000 handtekeningen voor een provinciaal energiebedrijf in Utrecht aan Marjolein van Elteren, fractievoorzitter van Groenlinks in Provinciale Staten. Ook tekende van Elteren de petitie  om de energie in eigen handen te nemen.De SP zal doorgaan met meer steun vergaren voor het oprichten van een provinciaal energiebedrijf.

Marjolein van Elteren ondertekent de volkspetitie

SP-fractievoorzitter Jan Breur: ‘De steun voor een provinciaal energiebedrijf groeit. Het is tijd om commerciële energiebedrijven aan de kant te schuiven. Niet de winst van bedrijven, maar lagere energiekosten voor mensen moeten weer leidend worden.’

Momenteel wordt er in de provincie Utrecht door een aangenomen SP-motie onderzocht hoe er een provinciaal energiebedrijf opgericht kan worden.

De gemeente Groningen is al langere tijd bezig om energie in eigen handen te nemen. Ook op ander plekken zoals in Zutphen en Noord-Holland heeft de SP initiatieven genomen voor energie voor allen, door zonnepanelen op alle daken te laten plaatsen. Hiermee neemt de SP het initiatief om de energiekosten voor mensen flink te verlagen in plaats van miljarden over te maken aan commerciële energiebedrijven.

Intussen is de volkspetitie van de SP voor lagere kosten en het nationaliseren van de energie bijna 140.000 keer getekend. Mensen die mee willen doen worden opgeroepen de petitie te ondertekenen op sp.nl/volkspetitie.