De SP en de formatie

9 mei 2023

De SP en de formatie

Nadat vorige week de pogingen strandden om een Provinciebestuur met zowel BBB als GroenLinks te vormen, werd op maandagavond 8 mei de BBB geheel buitenspel gezet in de formatie. De ChristenUnie had geen trek in de 7-partijencoalitie die de informateur had geadviseerd, met de CU daarin. GroenLinks en VVD gaan nu een poging doen een college te vormen. Waar staat de SP in deze dans om het pluche en welke rol denken we de komende jaren te kunnen spelen?

Met 1 zetel op een totaal van 49 in Provinciale Staten is je invloed sowieso beperkt. We hebben dan ook al bij het eerste gesprek met de informateur aangegeven het niet logisch te vinden als SP een rol te spelen in een te vormen coalitie. Dan word je een soort ‘stempelmachine’ voor de grote partijen in zo’n bestuur, zoals SP-fractievoorzitter Jan Breur het uitdrukte. Onszelf eerst goed organiseren en dan een krachtig oppositiegeluid laten horen is dan ook ons voornemen. Daarvoor willen we de contacten en de samenwerking met de Utrechtse SP-afdelingen intensiveren om ons in de Staten op de kaart te zetten met onze speerpunten betaalbaar wonen, beter openbaar vervoer, fietsbeleid en verduurzaming.

Dat de formatiepoging van BBB en GroenLinks is geklapt komt voor de SP niet als een verrassing. Vooraf zagen we al dat de verschillen tussen die partijen op belangrijke onderwerpen te groot waren. Ze hebben er een week of acht voor nodig gehad om daar zelf ook achter te komen. Verspilde tijd en moeite. Dat zou ook het alternatieve voorstel van de informateur zijn geweest: een combinatie van BBB, VVD, CDA, CU, SGP, JA21 en Volt. Maar de ChristenUnie paste dus voor deze ‘7-kleurentoverbal’. GroenLinks en VVD doken gretig in het gat en gaan nu dus een poging doen. Onze voorspelling: ze komen er wel uit. Maar ook: er zullen tal van kansen liggen om het onversneden SP-geluid te laten horen. Wordt vervolgd.