Juist in publieke handen is het goedkoper!

12 maart 2023

Juist in publieke handen is het goedkoper!

Foto: SP Provincie Utrecht

BREUR EN LEIJTEN IN WIJK BIJ DUURSTEDE

Het is wel degelijk mogelijk om publieke voorzieningen weer in publieke handen te leggen. Niet alleen dat, het is zelfs wenselijk.
Die boodschap brachten SP-lijsttrekker Jan Breur en Tweede-Kamerlid Renske Leijten afgelopen zaterdag, 11 maart, in Wijk bij Duurstede. Zij spraken daar op een bijeenkomst die de SP had georganiseerd in Theater Calypso.

ENERGIE

Leijten sprak als eerste over de energie, en het prijsplafond. Op de manier waarop het Kabinet Rutte dat heeft ingericht heeft nagenoeg niemand een lagere energierekening, maar er zijn wel miljarden als cadeautje aan de grote energiebedrijven weggegeven. Dat is niet hoe het moet.

Wat de SP betreft komt energie in publieke handen. En er zijn verschillende scenario's om dat voor elkaar te krijgen. "Laat partijen eerst maar uitspreken DAT ze het willen," zegt Leijten, "dan kunnen we het daarna vast wel eens worden over het HOE. Want in de politiek is alles mogelijk, als je maar wilt."

Foto: SP Provincie Utrecht

Daarna was Breur aan de beurt. Hij bevestigde dat er juist voor de Provincie een rol is weggelegd voor het nationaliseren van de energie. Immers: de energie was vroeger ook al een provinciale aangelegenheid, met voorheen de PUEM, die REMU is geworden en pas later is opgegaan in Eneco.
Ook bracht hij de actie van vorige maand in herinnering om Eneco weer in publieke handen te krijgen - en de motie die de SP in de Provinciale Staten van Utrecht had binnengehaald om de mogelijkheden van een publiek (provinciaal) energiebedrijf te onderzoeken. Later volgden ook Groningen en Drenthe

OPENBAAR VERVOER

Wat voor energie geldt, geldt ook voor openbaar vervoer. Breur: "Ook dat willen we weer in publieke handen hebben. De laatste jaren is het openbaar vervoer uitgekleed. Dienstregelingen zijn afgeschaald, buslijnen zijn opgeheven, Maarssen, Houten, Bilthoven en Vijfherenlanden zijn grotendeels op Flex OV aangewezen. Er moet flink worden geïnvesteerd."

Wat Breur betreft zijn die investeringen niet onbetaalbaar wanneer het OV in publieke handen is. Integendeel; dan is het JUIST goedkoper! "Want dan verdwijnen de opbrengsten niet als winst naar een multinational in Frankrijk," legt hij uit, "maar kunnen we dat investeren in betere lonen en arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs, in een goed ov-netwerk voor de hele provincie, voor lagere tarieven, en op termijn zelfs gratis openbaar vervoer - waar we uiteindelijk naartoe willen."

De SP wil dat ieder dorp, elke stad, elke wijk en iedere kern een goede OV-aansluiting heeft. Wanneer het OV in publieke handen is, kun je dat zelf regelen; dan ben je niet afhankelijk van de goede wil van een multinational.

ZIE OOK: