Jan Breur (41) beoogd SP-lijsttrekker voor provinciale verkiezingen

4 november 2022

Jan Breur (41) beoogd SP-lijsttrekker voor provinciale verkiezingen

De SP in de provincie Utrecht stelt Jan Breur voor als lijsttrekker voor de provinciale verkiezingen. Breur is 41 en al geruime tijd fractievoorzitter voor de SP in de gemeenteraad van Veenendaal. In het dagelijks leven werkt hij voor een onderzoeksbureau. In maart van dit jaar volgde hij Andrea Poppe op, die om gezondheidsredenen moest stoppen als statenlid. Breur voert een lijst aan met 40 kandidaten uit de hele provincie.

Voorzitter van de kandidatencommissie Joop Welter is blij dat Breur bereid is om de kandidatenlijst aan te voeren: “Jan is een zeer ervaren politicus, die toch met een frisse blik de provinciale politiek binnenkomt. Zijn bekendheid met de Veense politiek is een mooi tegengeluid tegen de grootsteedse ambities van dit college: hij kent zowel de stadse problematiek als ook de zaken waar mensen van het platteland mee te kampen hebben.”

Ook de nummer 2 en 3 van de lijst zijn uitgesproken jong. Dane Harris uit Utrecht is 26, en na een opleiding tot componist studeert hij nu politicologie. Mischa van der Heijden uit De Bilt is 31, en naast een baan als pedagogisch medewerker is hij ook actief bij de FNV.

Verdere opvallende kandidaten zijn voormalig gedeputeerde Ad Meijer op plaats 6, voormalig Europarlementariër Anne-Marie Mineur op plaats 14, Ali van der Hoeff van 91 op plaats 31 en (oud-)Kamerleden Jasper van Dijk, Maarten Hijink en Paulus Jansen op plaats 37, 38 en 39. Voormalig fractievoorzitter Andrea Poppe neemt de eervolle positie van lijstduwer op zich.

Van 7 tot 21 november komen de Utrechtse SP-afdelingen bij elkaar om de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma te bespreken. Op 3 december stellen de afgevaardigden lijst en programma vast in een regioconferentie.

Bekijk hier de volledige concept-kandidatenlijst.