Solidair met het OV

12 september 2022

Solidair met het OV

Foto: Jan Breur

Afgelopen woensdag, 7 september, vond er een staking plaats bij het OV in de provincie Utrecht. Er reden minder bussen en trams, en stakende chauffeurs verzamelden zich bij het Provinciehuis. SP-fractievoorzitter Jan Breur sprak met enkelen van hen.

Ze vertelden hem dat de werkdruk hoog was, mede door doorgeschoten flexibilisering. Daardoor blijft nieuw personeel niet lang, en wordt de werkdruk voor de oude garde alleen maar verhoogd.

De SP steunt de stakers, en hoopt dat hun eisen snel ingewilligd worden.

Breur: “Een tevreden werknemer is een gemotiveerde werknemer, en een gemotiveerde werknemer is een goede werknemer. Het is dus in het belang van de vervoerder en de reiziger dat er goed met het personeel wordt omgegaan. Wij zullen vanaf de provinciekant ijveren voor goed OV, en strijdende chauffeurs van hun kant. Ja, een staking is ongemakkelijk voor de reiziger, maar uitgehold OV is vele malen erger.”

Goed werkgeverschap zal wat de SP betreft dan ook zwaar wegen bij de nieuwe concessie. Om dat te bereiken is het van belang dat het OV rechtstreeks in handen van de Provincie is, en dat er geen multinational tussen zit. Voor het zomerreces heeft de SP daar nog een motie voor ingediend, maar een meerderheid van de geesten in Provinciale Staten was daar nog niet rijp voor.