De wolf hoort erbij in Nederland

14 juni 2022

De wolf hoort erbij in Nederland

De wolf is een onderdeel van de Nederlandse natuur en het is goed dat hij is terugkeert. De Utrechtse SP juicht de terugkeer van de wolf dan ook toe. Wel pleit de SP voor maatregelen om conflicten tussen mens en wolf te vermijden. “In onze grote, groene provincie moet voldoende plek zijn voor mens en dier”, aldus fractievoorzitter Jan Breur.

De wolf is van oudsher inheems in Nederland, maar verdween rond 1900 door de oprukkende invloed van de mens. Sinds enkele jaren keert de wolf langzaam terug via de Duitse grens. Inmiddels zijn er meerdere wolven bekend die in Nederland hun territorium hebben. Breur: “Dat hebben we te danken aan decennia goed natuurbeleid in Nederland en onze buurlanden. Daar mogen we trots op zijn.”

Schapen- en geitenhouders vrezen echter de komst van de wolf en eisen maatregelen. De SP begrijpt die oproep, maar steunt voorstellen om te tornen aan de beschermde status van de wolf niet. Wel is de SP voor compensatie van boeren die zelf maatregelen nemen om de wolf bij hun dieren uit de buurt te houden, en steunt de SP preventieve maatregelen vanuit de provincie.

Breur: “Wij willen maatregelen om conflicten tussen mens en wolf te vermijden. De provincie moet zorgen voor ruimhartige schadevergoeding maar vooral een bijdrage leveren aan preventie, bijvoorbeeld door verplaatsbare afrastering en kudde beschermende honden, om een wolf ergens weg te houden.