Motie SP: bevorder het OV, verminder gebruik Russische olie en gas

22 maart 2022

Motie SP: bevorder het OV, verminder gebruik Russische olie en gas

De Utrechtse Statenfractie van de SP roept het Provinciebestuur op een campagne te starten om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen. Dit, gecombineerd met een tijdelijke halvering van de tarieven, zorgt naast een broodnodige stimulans van het openbaar vervoer voor minder auto’s op de weg én het maakt de inwoners van de Provincie minder afhankelijk van Russische olie en gas. Tijdens de Statenvergadering van 23 maart zal de SP hiervoor een motie indienen.

SP-Statenlid Michel Eggermont dient de motie in. “Door Covid heeft het gebruik van het openbaar vervoer een flinke knauw gekregen en er is dik op bezuinigd. Een campagne om de mensen uit de auto en in het OV te krijgen is dus sowieso hard nodig. Met een verminderde import van Russische olie en gas raak je bovendien de oorlogsmachine van Poetin. Onze inwoners kunnen zo ook meteen een stukje solidariteit tonen met de getroffen Oekraïners.”

Over de motie zal gestemd worden in de avond van de 23e maart.