Internationale Vrouwendag

7 maart 2020

Internationale Vrouwendag

Van SP-fractievoorzitter Andrea Poppe

Op 8 maart is het internationale vrouwendag. Daardoor is het idee ontstaan om in de Provincie een soort prijs of erkenning in te stellen voor een vrouw die zich op een bijzondere manier heeft ingezet voor de maatschappij en vrouwenemancipatie in het bijzonder. De motie waarmee deze Bakhuis-Wolters-onderscheiding ingesteld gaat worden werd op 4 maart door Provinciale Staten aangenomen, vernoemd naar het eerste vrouwelijke Statenlid ooit.

Waarom doet de SP hieraan mee? Is dat nog wel nodig?

Volmondig jazeker is dit nodig. Veel vrouwen worden nog altijd onderbetaald, ongelijk betaald, ongelijk behandeld en krijgen niet dezelfde kansen als mannen. Voorbeelden te over:

• Als er in bv een ziekenhuis een groep van 10 schoonmakers zijn, 8 vrouwen en 2 mannen krijgen de mannen een hoger uurloon, en een man is dan ploegleider. Als een vrouw aangeeft dat zij dat ook kan en wil kan ze vertrekken, voor haar 3 anderen.
  • Aan sommige vrouwen wordt bij een sollicitatie gevraagd of zij onder het minimumloon wil werken, Dat zullen ze een man niet vragen!
  • Aan, met name jonge, vrouwen, wordt vaak gevraagd of ze een kinderwens hebben, deze werkgever zit niet op een lang zwangerschapsverlof te wachten. Aan een man wordt dit niet gevraagd.
  • Anderzijds is het niet gewoon als een man parttime wil werken om deels voor zijn gezin te zorgen, terwijl vrouwen ontraden wordt om full time te werken als zij ook een gezin hebben. Dit moet echt veranderen!

Welke vrouwen komen in aanmerking voor deze prijs?

Als het aan mij ligt, een dijk van een vrouw die in haar omgeving het verschil maakt. Dat kan een vrouw zijn die met haar gezin in een schimmelwoning woont en de hele wijk mobiliseert en de woningcorporatie hiermee dwingt de woningen in deze wijk op te knappen.

Een vrouw die tot de slotsom komt dat in haar gemeente het schoolzwemmen heringevoerd moet worden en alle ouders van schoolgaande kinderen oproept om dit bij de gemeente voor elkaar te krijgen.

Dat hoeven helemaal geen hoogopgeleide vrouwen te zijn. Hoog opgeleide vrouwen zijn doorgaans heel goed in staat om hun eigen boontjes te doppen.

Met 8 partijen werd deze mooie motie geschreven en ingediend. Wij dachten ‘appeltje-eitje’, maar rechts (Forum voor Democratie, PVV, SGP) reageerde als door een horzel gestoken en riep hoog van de toren dat wij vrouwen discrimineerden en ze terug worpen naar de 70er jaren!

Tjonge, moet je horen wie het zegt…….