Laat bedrijven hun eerlijke deel bijdragen in de duurzaamheidsomslag!

2 maart 2019

Laat bedrijven hun eerlijke deel bijdragen in de duurzaamheidsomslag!

De omschakeling naar een duurzame samenleving kan en mag niet alleen op de schouders van huishoudens terechtkomen. Om draagvlak te behouden en te creëren is het van belang dat het bedrijfsleven haar eerlijke deel bijdraagt. Daar zit immers het meeste geld en de meeste vervuiling, dus daar is echt een grote slag te maken.

Dit zei kandidaat-Statenlid Jan Breur namens de SP op het verkiezingsdebat dat op 1 maart werd gehouden in het Huis van de Gemeente in Rhenen.

Wat de SP betreft kunnen er nog wel wat stappen gezet worden in de duurzaamheidsomslag. Er is nog veel dakcapaciteit onbenut in de provincie Utrecht. Daar kunnen best zonnepanelen op worden gelegd. In samenwerking met woningcorporaties moet ook het sociale woningbestand verduurzaamd worden. “Het stimuleren van een windmolen op eigen erf is leuk,” aldus Breur, “maar daar heb je niets aan als je in een flatje op vijf hoog woont. Duurzaamheid moet niet verworden tot een hobby van woningbezitters; iedereen moet de kans krijgen om mee te doen.”

Rijnbrug

Omdat het debat in Rhenen plaatsvond, kon het niet anders dan dat de verbreding van de Rijnbrug ook ter sprake kwam. Waar de andere partijen ervoor pleitten om zo snel mogelijk hieraan te beginnen, stond de SP een meer bedachtzame aanpak voor.
Breur: “Zorg eerst dat je weet of de pijlers het bredere wegdek wel aankunnen. Anders kom je voor verrassingen te staan als je al bezig bent, en uiteindelijk ben je dan veel langer bezig en veel duurder uit. En het laatste wat de provincie nodig heeft is een nieuw financieel fiasco!”

Hoewel de SP niet principieel anti-asfalt is, benadrukte Breur nog wel dat er veel zorgvuldiger mee moet om worden gegaan. Wegverbreding is in veel gevallen hooguit een tijdelijke oplossing – als er überhaupt al heil van verwacht mag worden. Breur: “De westelijke ontsluiting bij Amersfoort is volkomen overbodig, en bij de Rondweg Oost in Veenendaal is het een kwestie van tijd dat die weer helemaal volloopt.”

De SP ziet meer in een goeddekkend netwerk van betaalbaar openbaar vervoer, om de wegen te ontlasten. Breur: “Je wilt niet de provincie tot de laatste vierkante centimeter dichtsmeren met asfalt.”

Foto: Jan Breur in de slag met Bertrick van den Dikkenberg (SGP)