Vragen over illegale bomenkap Westelijke Ontsluiting

17 februari 2019

Vragen over illegale bomenkap Westelijke Ontsluiting

Foto: Tim Schipper

In de vergadering van Provinciale Staten van 18 februari zal de SP vragen stellen over de diverse overtredingen tegen de Wet Natuurbescherming die geconstateerd zijn tijdens de 'proefkap' van 1500 bomen voor de Westelijke Ontsluiting Amersfoort.

SP-Statenlid Truke Noordenbos: "In de stad Amersfoort is onlangs aangifte gedaan bij de politie, van overtredingen begaan in opdracht van de gemeente op het tracé. Zo is er te weinig afstand gehouden van de aanwezige dassenburchten, heeft er geen schouw plaatsgevonden op nestelactiviteiten en worden er bomen gekapt die niet op de kaplijst staan. Daarvoor is dus geen vergunning."

De Provincie moet volgens de wet toezicht houden op het nakomen van de regels rond bescherming van natuurgebieden, bescherming van dier- en plantensoorten, schadebestrijding en behoud van houtopstanden.

Noordenbos: "De verwoesting van het bos gaat elke dag verder. Het college steekt er tot nu toe geen poot naar uit. De SP wil dat de handhaver gewoon gaat handhaven."

Lees hier de vragen van Truke.

Reacties

Succes bij deze belangrijke democratische actie. Wat jammer dat andere democratische partijen zo onverschillig blijken te zijn, zeker omdat de overtredingen mens én natuur schaadt.

Lijkt op de illegale bomenkap in park Randenbroek