Koersdocument asociaal stuk

11 december 2018

Koersdocument asociaal stuk

Hoe ziet de Provincie Utrecht eruit in 2050, als het gaat om wonen, werken, verkeer en leven? Dat alles moet in 2020 worden vastgelegd in een zogeheten ‘Omgevingsvisie’. In de vergadering van Provinciale Staten van 10 december werd het Koersdocument besproken, een tussenstap daarheen. En ronduit asociaal stuk, vindt de SP. We stemden dan ook tegen. SP-Statenlid Truke Noordenbos legt uit waarom.

Waar zit de pijn, Truke?

“Het gaat in het koersdocument vooral over de behoefte om te groeien. Het document geeft meer ruimte aan bouwers, omdat we meer inwoners en bedrijven gaan ontvangen in onze provincie. Zonder dat iemand wil benoemen welke inwoners dat gaan zijn. Dat betekent dat veel woningbouw en bedrijfsbouw straks kritiekloos plaats zal gaan vinden. Alsof je zegt: ‘We hebben meer wegen nodig’ maar je zegt niet of het snelwegen of fietspaden betreft.”

Ja, en dus?
Ik heb in de afgelopen vergadering aan de Gedeputeerden gevraagd wat Jan Modaal aan dit koersdocument zou gaan hebben. Mensen die al in de provincie wonen en de mensen die zich nog zouden willen vestigen. Mensen met een gewone baan, die op dit moment veel voorzieningen niet meer kunnen betalen. Wonen, recreatie, energietransities, gezondheid, vervoer, raken buiten hun bereik.”

Wat was de reactie van die kant?
“Het antwoord van de Gedeputeerden op onze vraag bleef uit. Partijen als D66, CDA en VVD willen geen sociale koers uitzetten. Het huidige provinciale beleid is daardoor vooral gericht op mensen met hoge inkomens, grote bedrijven en banken. Wat betreft woningbouw moeten we de gemeenten maar vertrouwen. Die mogen in al hun wijsheid bepalen voor welke burgers er gebouwd gaat worden en voor welke bewoners niet,  sociale woningbouw of dure huur en villa’s? Wij weten uit ervaring al wat het dan gaat worden. Dure woningbouw (scheefbouw) en dan het liefste nog buiten de rode contouren ook.”

Wat wil de SP dan dat er verandert?

De SP vindt dat de provincie veel duidelijker regie moet gaan voeren op de inrichting van de ruimte in de provincie. Veel duidelijker beschermer zijn van natuur, de woningmarkt reguleren, zorgen voor voldoende betaalbare voorzieningen als recreatie en openbaar vervoer.”

Kan de Provincie dat dan, die woningmarkt aanpakken?

“ Jazeker! Onze provincie heeft, in tegenstelling tot andere provincies, geen woonvisie. Er worden wel telkens nieuwe onderzoeken gedaan op gebied van wonen, om te kijken wat voor woningen er nodig zijn. Wij weten het allang. De meeste mensen staan voor lange wachttijden voor sociale huur, en kunnen waarschijnlijk nooit een huis kopen want onder de 150.000 euro is er niets te koop in deze top provincie. De SP gaat zich inzetten om een woonvisie toe te voegen aan de omgevingsvisie.”