SP: Geen uitbreiding mega-kippenstal Hoogland

28 augustus 2018

SP: Geen uitbreiding mega-kippenstal Hoogland

De Utrechtse SP-Statenfractie wil dat de Provincie actie onderneemt om uitbreiding van de mega-kippenstal aan de Neerzeldertseweg in Hoogland te voorkomen. Het bedrijf, bekend van dit filmpje, wil het aantal kippen met 63% verhogen van 63.000 naar 103.000. SP-Statenlid Truke Noordenbos wil van de Gedeputeerde weten hoe dit alles is te rijmen met de Provinciale Landbouwvisie.

Noordenbos: “Fraaie woorden over dierenwelzijn en het terugdringen van mestproductie op papier, maar dit druist daar rechtstreeks tegenin. Zoals zo vaak is het argument ook nu weer dat het bedrijf anders niet rendabel te runnen is. Ik ben daar echt klaar mee.”

De pluimveehouder zelf geeft aan dat hij graag biologisch zou gaan werken, maar dat dit voor hem onmogelijk is vanwege de concurrentie en de dwang van de supermarkten. “Raar, want de biologische landbouw is het afgelopen jaar met 13% gegroeid. Ik wil weten wat de Provincie kan doen om boeren te ondersteunen die de stap willen maken om diervriendelijker en milieubewuster te werken”, aldus Noordenbos.

Truke heeft deze vragen ingediend bij het Provinciebestuur. Bij de bespreking van de Landbouwvisie op 10 september zal de kwestie uiteraard ook weer aan de orde komen.